WINTI (scan
version 2)
Auteur:
Etienne Elmzoon
1. lnleiding
Leden
van diverse West-Afrikaanse stammen die gedurende de slavernij naar Suriname
zijn gebracht, vormen in de huidige maatschappij de bevolkingsgroep die Creolen
wordt genoemd. Zij kwamen uit koninkrijken die in religieus opzicht grote
overeenkomsten vertoonden, zoals het geloof in een oppergod die ver van de
mensen is gaan wonen, de wereld achterlatend aan goden die minder machtig zijn
dan hij; het geloof in een onsterfel'rjke menselijke ziel en de daarmee
verbonden vooroudercultus. De negers, die in de maatschappij een nederige
positie innamen, kwamen op open plekken in de bossen bij elkaar om hun
godsdienst te belijden, en zo groeide niet alleen een hecht solidariteitsgevoel,
maar droeg iedere stam de specifieke elementen bij aan die rituele bijeenkomsten.
Deze elementen maakten een eigen ontwikkeling door en et resultaat was een nieuwe
godsdienst: Winti met aanbiddings- en gedragspatronen die sterk leken op de
West- Afrikaanse.
Het
was de negers aanvankelijk verboden de westerse godsdienst te belijden, opdat
ze niet zouden leren dat voor God alle mensen gelijk zijn. Ze mochten hun
godsdienst, die door de blanken een 'heidense' godsdienst werd genoemd, ook
niet belijden, maar ze deden dat toch in het geheim, en daa rdoor kreeg Wi nti
een geheimzinnig karakter.
De
afgodsdienst werd ook geassocieerd met een lage sociale status. Veel
Afro-Surinamers proberen nu te komen tot een zogenaamde herwaardering van hun
afgodsdienst door deze te plaatsen naast de Christelijke en proberen ze gelijk
te stellen. Zogenaamd als gevolg van het zoeken naar een eigen identiteit.
Winti
is dus een Afro-Amerikaanse afgodsdienst waaryan het complexe geloof in afgoden
en magisch religieuze praktijken het leven van de Volkscreool in sterke mate
beheerst. tn het dagelijks spraakgebruik betekent 'winti' 'wind', en men
bedoelt ermee dat de zich snel verplaatsende onzichtbare goden bezit kunnen
nemen van mensen die daarna in een godentaalgaan spreken. De in bezit genomen
heet 'hassi' (paard). Men noemt deze godsdienst ook 'avodu' naar het Dahomese woord
'vodu' voor god, en 'afkodre dat
afgeleid is van het Nederlandse woord 'afgoderij'. De goden noemt men net als
de godsdienst'winti', of 'gado', of bij de Afrikaanse namen 'jeje' en 'wenu',
die engel betekenen. Zij zijn geschapen door God of Anana die behalve het
zichtbare ook het onzichtbare leven heeft geschapen. De afgoden zijn net als
Anana superintelligent, maar minder machtig; daarom
is
duidelijk waarom zij op aarde heer en meester zijn over de mens. Zijzijn
antropomorf (op de mens gelijkend) en wonen in godenmaatschappijen die in vier
godenrijken en godenpantheons (heersers van de elementen) worden verdeeld,
namelijk:
1.
Luchtgoden of Tapu Kromanti: de luchtgoden worden aangevoerd door Opete, een
Ashanti
woord
voor'aasgier'.
2.
Aardgoden of Gron winti: De oppergod is de aardse godin MamaAisa of Gronmama.
Haar man is Tata Loko.
3.
Bosgod n of Busi-wenu: Hiertoe behoren Busi Mama en Tata Busi die even hoog
zijn als de
aardse
godin. De grootste boosdoener onder de winti is de Apuku, een bosgod die de
knecht is van de meeste hogere goden.
4.
Watergoden of Watra-wenu: Dit pantheon wordt aangevoerd door Watra Mama die ook
wel Mama Tobosi en Mama Bosu wordt genoemd. Haar rnan is Tata Bosu.
De
vier elementen dus.
2. Materialisatie
Wanneer
deze boze geesten willen, materialiseren zij zich, dat wil zeggen dat zij een
verschijningsvorm
aannemen; zij dringen dan met hun astraal lichaam het lichaam van een levend wezen
binnen. Men ziet ze vooral in de slaap wanneer ze aan hun uitverkorene een
boodschap willen geven, wanneer zij aan het 'wandelen' zijn of wanneer zij
blijk willen geven van hun aanwezigheid ergens. Aio en Loco manifesteren zich
in een slang. Bosgoden in een kaaiman of in een Aboma tboa constructor). Opete
kan zich laten zien als een aasgier, maar verschijnt meestal als een zwarte man
in officiersuniform of in de gestalte van een baby, een kleine jongen of een
grote kikker. Wanneer hogere geesten in de slaap een boodschap komen brengen
ziet men de mannelijke als een man in officierstenue en de vrouwelijke als een
vrouw gekleed in 'koto' en Jakki' (rok en blouse, vroeger gedragen door oudere
Creoolse vrouwen).
3. Het zielsconcept
Het
zielsconcept van de neger zal de relatie tussen de mens enerzijds en goden en
geesten anderzijds wellicht kunnen verduidelijken. De mens is in de psychologie
van de neger een spiritueel en biologisch wezen. Het spirituele deel is
dualistisch en bestaat uit 'kra' en 'jorka' die beide onsterfelijk zijn. De kra
is de denk- en stuwkrachtvan de geest en wordt soms ook'jeje'genoemd' Na de
dood gaat de kra (term uit Ghana) naar zijn bovennatuurlijke vader en moeder,
de 'djodjo' (term uit oahome), terug en kan reincarneren. De jorka gaat naar
het dodenrijk of 'jorka kondrd'' Kra en djodjo zijn biseksueel, met andere
woorden ze bestaan uit een mannelijke en een vrouwelijke helft die een twee-eenheid
vormen. Wil men gezond en voorspoedig leven, dan moet men de kra en de djodjo goed
verzorgen. De kra doet de mens groeien en bloeien en de djodjo doet daar een
schepje bovenop. De djodjo is een winti en is niet alleen de bovennatuurlijke
ouders van de mens, maar ook zijn beschermengel of schutspatroon.
Uit
het bovenstaande blijkt, dat de mens door middelvan zijn ziel in de godenwereld
is gelntegreerd en wordt het duidelijk waarom een winti die met zijn astraal
lichaam alles kan binnendringen, bezit neemt van de mens.
4. Magie en genezing
Met
zwarte magie, in het Sranan, de taal der Creolen, genoemd 'wisi', kan men een
tegenstander met behulpvan boze geesten (een slechte jorka of een Apuku) ziek
maken' Dezegeesten handelen op commando van een zwarte magielr,
de'wisi-man" die ten eigen bate of ten bate van een consultant handelt.
Deze vorm noem ik'magische ziekte', omdat zijveroorzaakt wordt door een boze geest
door tussenkomst van de mens.
Een
winti die men van zijn voorouders heeft geerfd veroorzaakt ook
ziekten(vloeken), maar niet door tussenkomst van een mens maar uit zichzelf.
Deze ziekten die door de boze geesten zelf veroorzaakt worden, noem
ik'etherische ziekten'.
lemand
die ziek is consulteert een priester ('bonu-man') die de oorzaak vaststelt en
de ziekte geneest met kruidenbaden (wasi). De bonu-man is een "zogenaamde
witte magier" wanneer hijals tegenpool van de wisi-man een magische ziekte
geneest.
Hijvervult
de rolvan priester wanneer hij de consultanten geneest van een etherische
ziekte. Na de genezing stemt men de geesten gunstig met een dansritueel, een
'winti-pre'.
5. Psychologische betekenis van Winti
De
psychologische betekenis van Winti kan niet los gezien worden van de
historische achtergrond van de neger, die in de bossen zijn verloren
individualiteit en psychologische zekerheid terugvond wanneer hij door zijn god
is bezit was genomen. Hijwas dan niet meer de ondergeschikte die onder dwang
moest leven, maar een ander en hoger ego, hoger dan de blanke meester (ba-kra).
De cultuurelementen uit de verschillende Afrikaanse groepen versmolten tot een
nieuwe afgodsdienst, die zich in de huidige maatschappij heeft weten te
handhaven, hetgeen toegeschreven kan worden aan het opvoedingspatroon van de
oude negers.
De
kinderen moesten zich aanpassen aan het cultuurpatroon van hun ouders en dat
betekende automatisch aanpassing aan de Winti-godsdienst. De priester of
bonu-man vervult de rol van psychiater, van wie hijverschilt omdat hij met
behulp van zijn god(en) geneest, maar met wie hij overeenkomt waar hijgebruik
maakt van positieve suggestie door tegen zijn "patient" te zeggen dat
hij beter zal worden wanneer hij zijn winti gunstig stemt. Tenslotte moge
worden opgemerkt, dat de belangrijkste betekenis van de Winti-godsdienst ligt
in de gelegenheid die zij de neger biedt zijn dagelijkse beslommeringen te
vergeten en zijn opgekropte psychische spanningen te ontladen met de wenu als
uitlaatklep in zijn rituele gedragingen op de winti-pre.
6. Betekenis van sieraden en hun
verbintenis met demonen (de geestenwereld)
Heb
jij je ooit afgevraagd waarom je een bepaalde voorkeur hebt voor een specifiek
model sieraad?
lk
kom vaak christenen tegen die allerleisieraden dragen die occult belast zijn.
Hieronderenkele sieraden en hun verbintenis met de demonenwereld:
.
De alla-kondre ketting: met verschillende kleuren is om de verschillende
demonen eer te
geven
.
Tarate ketting met zwarte kralen: voor de Aisa
.
Een ring met een rode steen: voor de Ingi
.
Een ring met een witte steen: voor de Kromantie
.
Een mattenklopperring: voor de Aisa of de Leba
.
Boto ketting: voor de lngi
.
Een lontai ketting: voor de Apuku
.
Een ring met een zwarte steen: gunstig stemmen van de Apuku
.
Een hanger in de vorm van een houwer: voor de Apuku, de djebrie en de kromantie
.
Een dollar munt: voor de Vodu of de Aisa
.
Een ring met 2 duiven en een padiekorrel in het midden: voorde kromantie
.
Een zilveren vriendschapsring: voor de watra lngi
.
Een ring met een groene steen: voor de Busi lngi of de Kantamasie
. Een gladde boei met 2 roze knoppen: voor de
Aisa
.
Een opgeblazen boei met een slange kop: voor de Vodu en/of de Aisa.
.
Een hangslot met een sleutel: voor de Kantamasie
.
Een hanger in de vorm van een Anker: voor de watra lngi
.
De bere banti (neen buikband of een buikketting) met daaraan een combinatie van
of
gedeeltelijke
combinatie van: een sleutel, een houwer of een mes; een Alla kondre ketting met
een houwer hanger, ook de draite ketting of een combinatie met andere ketting;
een gouden ring met zwarte steen; een zilveren ring met rode steen; en een
voetkettingvallen allemaal onder de goedoes van apuku.
.
Ook de bekende vriendschapsring hoort tot de favoriet van de apuku.
Weet
wat je aan je lichaam aan doet. De voorkeur voor een bepaald model kan komen
door de drang om een bepaalde geest die je in zijn greep houdt tevreden te
stellen. Het kan zijn dat je merkt dat je na het aanschaffen van een bepaald
sieraad dat je altijd wilde hebben, je plotseling weergeluk hebt met bepaalde
dingen. Raak niet in een hoera-stemming, maar wees voorzichtig.
Je
vraagt jezelf vaak af waarom je gebeden niet verhoord worden en alsof alles
tegen je is, maar dat kan komen omdat je nog bezig bent demonen te dienen met
de sieraden die je aan hebt.
De
bijbel zegt dat je geen twee goden kan dienen. Je zaleen liefhebben en de
andere haten. Ook staat er dat God jaloers is, dus zal hij jouw gebeden niet
verhoren als je bezig bent andere geesten te dienen.
Je
hoeft je sieraad aan niemand te geven om voor je weg te gooien, je kan zelf
bepalen hoe je het zal kwijtraken, maar houdt het in elk gevalgeen dag langer
in je huis of je omgeving.
7. Gebed om af te rekenen met Winti
Hemelse
Vader, ik belijd als zonde elke betrokkenheid van mijzelf, mijn kinderen en
mijn
voorgeslacht
bij Winti. lk bekeer me daarvan en vraag uw vergeving daarvoor. lk vergeef deze
voorouders voor de gevolgen die hun handelingen in mijn leven teweeg hebben
gebracht.
Elke
zonde en ongerechtigheid die ik belijd en waarvoor ik vergeving vraag, is
tevens namens mijn kinderen en mijn voorouders in de lijn van mijn vader en
mijn moeder terug tot en met Adam.
ln
Jezus Naam, verklaar ik, dat ik en mijn huis niet gebonden zullen zijn aan de
familie boom van winti angsten. lk herroep en verwerp alle werken van de winti.
lk breek de kettingen van de generatielange angstvan winti; lk kies door mijn
eigen wil, om alle werken van wintien occultisme af te werpen.
1. lk belijd
het aanroepen van wintigeesten als zonde en verbreek elke demonische band met
deze wintigeesten. lk breek met ......... (noem de wintigeesten met hun nomen).
2. lk belijd
als zonde het aanroepen van yorka (geesten van overleden familieleden). lk
breek met elke yorka familiegeest en verbreek elke generatievloek die hierdoor
op mij en mijn familie rust in de naam van Jezus.
3. Rituelen
lk
doe afstand van alle rituelen, inclusief rituele slachting, die ik en mijn
voorgeslacht bedriven hebben en belijd deze als zondel.
lk
herroep, verbreek, verwerp en ontkracht de rituelen van: Kruidenbaden;
Kra-watra; swietwatra; wiwiri-watra; winti-watra, Jorka-watra.
lk
herroep, verbreek, verwerp en ontkracht de rituelen van: Offermaaltijden;
Kra-tafra; Winti; Winti-njanjan; Ka bra-tafra.
Oppergod: Anana - Keduaman - Keduampon (Swelie)
Watergoden I Watrawenu Bosgoden
/ Biisi-wenu Aardgoden /
Gron wirrti Luchtgoden
I Tapu
Kromanti
Watra-Mama Watra Busi Mama Mama Aisa / Gronmama Opete
Tobosi / Mama Bosu
Tata Busi
Vodoo/fudu/Negese
Tata Bosu Luwangu Aladi / Aradi
Watra Ingi / Tone Piai Ingi Bus-lngi / Busunkie Dagwe / Papagado Djisri
Kwakwa (steen)
Papasnekie
Barinja Apuku Leba / Dede Sofiabada / Afosoe
Sekula Djebri/Adjaini/Tigri Jaw
Djadjaa
Kromanti Obia / Adatu Adumakuku
Kantamasie / Akantaasie
1 Deut. 5:9-10
lk herroep, verbreek,
verwerp en ontkracht de vezoeningsrituelen bii:
- Onenigheid binnen de
familie (bere);
- Verwaarlozing van de
Winti;
- Het niet nakomen van
beloftes;
- Overtreden van een
taboe (trefoe) (voedsel et cetera);
-
Verkeerde levenswijze enzovoort.
lk herroep, verbreek,
verwerp en ontkracht de verzoeningsrituelen die zogenaamd "nodig" waren
om de bovennatuurlijke machten en winti's gunstig te stemmen' Vergeef mij'
Heer' dat ik aanwezig was bij een Winti-pre of dansritueel'
lk herroep, verbreek,
verwerp en ontkracht alle aanroepingsrituelen: van de Kra, winti en Jorka lk
herroep, verbreek, verwerp en ontkracht alle ritueel vervaardigde amuletten
zoals ogri-ai kralen, braceletten, kettingen en broches.
lk herroep, verbreek,
verwerp en ontkracht alle gebruik van blauwsel als bescherming'
lk herroep, verbreek,
verwerp en ontkracht alle tapu's'
lk herroep, verbreek,
verwerp en ontkracht alle gebruik van planten als bescherming'
lk herroep, verbreek,
verwerp en ontkracht de volgende attributen van de alakondre-watra:
.
Begibusikoruoti-wiwiri
. Bigifomirman
koruatiwiwir
. PjiePiieerqow
. Sangrafu
. Anesi-wiwiri
. Brokoboko
. Mosonjo
. Akontakamo
.Rode en witte
gadodede-wiwiri
. Redien witte switisopi
. Orgeade
. Blakabiri (oud bruin)
. Drie wittibiri
. Jenever
. Drom
. Pompea
. Floridawoter
. Een stuk suikerriet
of een beetje malossi
. Won koko pimbo
.
(geraspte)nengrekondre
. Odru
. Geurige
olidn/essencen: commondo-, love-, iosmiin- en gelukolie of gewone essence zools peren', ononas en amandel essencen'
. Zeven oogjes (zebi
oi) Nengrekondre pepre;
. Zeven oogjes (zebi
ai) Temremankreti.
lk herroep, verbreek,
verwerp en ontkracht alles wat voor de pai (betaling) noodzakelijk is.
lk herroep, verbreek,
verwerp en ontkracht de teri (het respecteren) van de gron-ma.
lk herroep, verbreek,
verwerp en ontkracht het ritueel verkopen van mijn kind(eren) als loweman, mijn
kinderen zijn door U geschonken en geen ontvluchten (loweman).
lk herroep, verbreek,
verwerp en ontkracht de werking hiervan in hun leven. lk ontsla in Uw naam,
HereJezus, de bai-mama en bai-papa. in Uw naam wil ik hen zegenen.
lk heb de kinderen van
U gehad en wilze alleen aan U opdragen.
Begrafenisrituelen
lk herroep, verbreek,
verwerp en ontkracht het meegeven in de kist aan de dode van zakdoeken en
bloemen ter nagedachtenis en geruststelling van de Jorka.
Hemelse Vader, God van
Abraham, lzaak en Jacob, vergeef mij dat w'rj bij de dede oso's van mijn vader/moeder
christelijke liederen en psalmen hebben gezongen om zogenaamd goddelijke bijstand
aan te roepen voor de bezoekende Jorka's.
lk belijd als zonde elk
ritueel waarin schade of verminking aan anderen is toegebracht, in sommige
gevallen zelfs met de dood tot gevolg, en vraag U, Here Jezus, om waar mogelijk
de schade te herstellen en de verminking te genezen.
4. lk verwerp en verbreek elke rituele band met dresimannen,
bonumannen, wisimannen en bigi suma's (grote vrouwen). Hemelse Vader, was mij
schoon met het bloed van het Lam2.
5. lk verwerp en verbreek ook elke ongoddelijke zielsband
met mensen op grond van Winti
6. ln de naam van Jezus Christus van Nazareth die in
het vlees gekomen is herroep, verwerp en verbreek ik ieder verbond, inclusief
ieder bloedverbond, dat ik tijdens de winti rituelen gesloten heb en elke eed
van trouw die ik gezworen heb. lk verbreek tevens alle gevolgen van deze verbonden
en eden in Jezus' naam.
7. Here Jezus Christus, verbreek elke rituele band met
territoriale machten die zich met mij, mijn familie en mijn geboortegrond
verbonden hebben. Reken met hen af naar Uw wil.
8. lk ontkracht in Jezus' naam elke gelofte en
verbreek elke bezwering en vloek, die in werking is getreden op het moment dat
ik met winti brak.
9. Hemelse Vader, reinig mijn bewustzijn en onderbewustzijn met
het bloed van Jezus Christus, Uw Zoon, zodat herinneringen uit de winti tijd
mij niet langer kunnen beheersen en beinvloeden.
10. lk verwerp alle winti liederen en krijgsliederen, die ik
gezongen heb, de muziek die ik gemaakt heb, alle gebeden naar winti geesten,
iedere expressieve vorm en in het bijzonder tromgeroffel om winti geesten op te
roepen en te dienen.
Als er door jou of door
iemand uit je voorgeslacht een spiritueel huwelijk is gesloten met een boze geest,
dan kun je het gebed uitbidden dat door specifiek voor bestemd is.
Here Jezus, ik vraag U
nederig mijn geest, ziel en lichaam volledig te reinigen met Uw bloed van alle zonden,
die ik beleden en verworpen heb, en van elke vorm van duisternis die daarmee
verbonden is.
Vader, ik vraag U dat
Uw strijdbare engelen de demonen, die op grond van alle hierboven beleden zonden
in mijn leven en dat van mijn voor- en nageslacht actief zijn, te binden met de
koorden van de Heilige Geest. Here Jezus, reken met deze demonen af naar Uw wil.
Vader, ik vraag tevens
dat engelen worden uitgezonden om de astrale egenwoordigheid van welke menseluke
geest dan ook van mij en mijn nageslacht te verwijderen. lk bid dit in Jezus'
naam, amen.
Huisreinigine:
Het is belangrijk om je
huis te reinigen van alle occulte en rituele boeken, sieraden, muziek, DVD's, intentieverklaringen,
e-mails, en andere gewijde voorwerpen, die met winti verbonden zijn.
Verwijder deze
voorwerpen uit je huis door ze weg te gooien, te verbranden of op een andere manier
te vernietigen. Reinig daarna je huis in gebed.
U zult geen ondere
goden voor Mijn aangezicht hebben. U zult voor uzelf geen beeld maken, geen enkele
afbeelding van wat boven in de hemel, of beneden op de aarde of in het water
onder de aarde is- U zult zich daarvoor niet neerbuigen, en die niet dienen. (Deut.
5: 7-9)
Hemelse Vader,
lk kies ervoor om mij te
bekeren van de zonde van afgoderij zoals die beschreven staat in Deut. 5:7- 8. lk vraag U om vergeving
voor mijn zonden en voor de zonden van mijn voorouders in de lijn van mijn
vader en moeder terug tot en met Adam. lk wijs alle geloften, eden en
vervloekingen af die door mijzelf, door leden van mijn voorgeslacht of door
anderen met gezag over mij zijn uitgesproken, evenals alle rituelen die daarbij
zijn uitgevoerd en alle spirituele huwelijken die daarbijzijn gesloten.
lk verwerp en herroep elk spiritueel huwelijk en de
beloften die zijn uitgesproken door mijzelf, door mijn voorouders in de lijn
van mijn vader en moeder terug tot en met Adam, of door anderen met gezag over
mij. ln de Naam van Jezus Christus van Nazareth die in het vlees gekomen is,
verbreek ik dit duivelse verbond tussen mij en de desbetreffende demonen (noem
de naam of namen van de demonen als je die weet).
lk verbrand de
huwelijksakte en alle overige wettelijke contracten die met deze spirituele man
of vrouw zijn gesloten, evenals alle voorwerpen en materialen die voor dit
huwelijk gebruikt zijn, zoals ringen, cadeaus enz.).
lk spreek nu een permanente echtscheiding tussen mij en de
spirituele man of vrouw uit.
Hemelse Vader, lk vraag
U om elke demonische foetus uit mij te verwijderen en te vernietigen en elke
demonische programmering in mijn lichaam te ontmantelen en uit te wissen en mij
te reinigen met het bloed van Uw Zoon, Jezus. Vergeef me, Heer, daar waar ik
vrijwillig deze demonen heb toegestaan om mijn lichaam binnen te dringen.
Het is de demonen niet
langer toegestaan gebruik te maken van mijn geslachtsorganen. lk bevel iedere
spirituele man of vrouw om mijn geslachtsorganen nu te verlaten.
lk verbreek en
verwijder in Jezus' naam alles wat de spirituele man of vrouw gebruikt heeft om
macht en controle over mij uit te oefenen. ln de naam van Jezus Christus van
Nazareth die in het vlees gekomen is, en door de kracht van Zijn bloed,
verbreek ik de vloek, die door dit spirituele huwelijk over mijn leven was gekomen.
Dank U, Here Jezus, dat
U mij liefhebt. lk kies ervoor om Uw liefde te ontvangen en U op mijn beurt met
heel mijn hart lief te hebben. lk kies ervoor om een verbondsrelatie met U te
hebben, waarin ik een ben met U.
lk dank U, Heer, dat ik
nu vrij ben van deze spirituele man of vrouw en dat ik nu volledig onder Uw gezag
en bescherming ben. lk verklaar in de naam van Jezus, dat geen enkele persoon
in mijn nageslacht een demonische spirituele vrouw of man zal hebben. Amen